23 mars, Märklintåget, fast på riktigt.

 
Vi skulle åka på smalspårig järnvägsutflykt. Smalspårig järnväg är vuxenlivets svar på barndomens modelljärnväg. Våra gäster, Harriet och Gösta, hade detta på sin önskelista vid sitt Sicilienbesök. Och vi själva hade alltsedan guideboken beskrev turen känt ett sug efter att göra resan. Vi ger oss av hemifrån  ganska tidigt och får nästan omedelbart Etna som följeslagare.  Så kommer det att vara resten av dagen.

 

 Tågresan med Ferrovia Circumetnea, som banan officiellt heter, startar i Catania Borgo, gör en rundsväng runt vulkanen Etna medsols och återkommer efter i stort sett fullbordat varv 3,5 timme senare.

 

Vi har då på resans högsta punkt nått upp till 976 m ö h och vi har tillryggalagt 110 km.
 

Allt detta företas i ett för nutiden otidsenligt dieseltåg. När banan invigdes 1895 var loket med allt säkerhet koleldat.

 
 
 

Vi skulle komma att göra ett 30-tal stopp under färden så när vi efter redan tre minuter stannade till vid den första stationen insåg vi att det gällde att beväpna sig med tålamod.

 

Under hela tiden, genom färdens alla skiftande miljöer, har vi Etnas mäktiga topp som en ständig skugga på vår högra sida. 

 

 

 

 

 

 

 

Sakta lägger vi innerstaden bakom oss, de vanliga bostadshusen, trevånings betonglådor, med tvätt på balkongerna och parabolantenner på taken. Sedan dyker det upp vad vi skulle kunna kalla Siciliens svar på vårt miljonprogrambyggande, stora höghusområden lite utanför stadskärnan. Och allt detta avlöses av lite mer mondäna villaområden, även de rätt lika våra.

 

 
 

Så tunnas bebyggelsen ut allt mer. Det blir grönt och vi kommer ut på själva landsbygden. Idyllerna avlöser varandra. Nu dominerar växtlighet, åkrar och ängar. Vi ser även betande kreatur.

 

 

 

 
 

 

 
Under resans hela gång förändras utblickarna. Vi klättrar uppåt och får långa perspektiv med en blandning av frodighet och karghet, odling och vild natur. Fortfarande dominerar det gröna.
 

 
Ganska plötsligt kommer vi in i ett annat landskap. Det är stenigt, tätt med murar och terasser byggda av gråsvart lavasten. I detta växer små träd med silvergrå stammar och tätt, trassligt grenverk som ännu inte slagit ut. De står som skelett mot de mörka murarna.
 
 

 
 
 Det blir kargare och vi får se "berg i dagen", dvs det är inte så mycket berg egentligen som lavasten. Först mer brunaktig till färgen men vartefter vi klättrar högre upp dyker den svarta lavastenen upp och vi kan förstå hur fruktansvärt ett vulkanutbrott skulle kunna vara för de boende här.
 
 
 
 
 

 

Trots det ser vi trädgårdar och hus mitt i de stelande lavamassorna som om detta bara skulle vara dekorationer och inte ett dödligt hot mot deras existens.

 

 

Och hela tiden har vi Etnas mäktiga topp som en ständig skugga på vår högra sida.....

 

 

 

 

 

 

 

 

Under resans gång har passagerarna skiftat. Skolbarn har klivit av till sina respektive boendeorter och andra resenärer har kommit och gått. Hela tiden har vi också varit en kärna på 7-8 turister och vi kommer att vara de enda som åker hela sträckan. 


 
 

Det är som sagt tätt mellan stoppen, bara några minuter, och personalen (lokföraren och en konduktör) har en hel del uppgifter att sköta - se till att bommar fälls och lämna över försändelser till stationspersonalen (påfallande ofta kvinnliga stationschefer).

 

 

Det en speciell känsla att åka med det här tåget. Det är som att förflyttas till sin barndoms tågresor, till rälsbussarnas tid. Galonklädda, nedsuttna säten, inredningens stålrörskonstruktioner (bagagehyllor fr a), fönster vars övre del går att öppna och givetvis den småsnuskiga och bristfälliga toaletten. Detta tillsammans med tågets låga hastighet ger en nostalgisk välbefinnandekänsla.

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och hela tiden har vi Etnas mäktiga topp som en ständig skugga på vår högra sida.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det märks också på växtlighetens variation att vi förflyttar oss mellan olika höjder och microklimat. Fikonkaktusarna, både ”vilda” och odlade är det som först dominerar när vi lämnar den storstadsnära regionen. Staden Bronte är känt för sina pistagenötter och vi inbillar oss att alla de små silverträden är just pistage. På högre höjd, innan vegetationen försvinner helt, finns mycket ek. Och på östsidan närmare havsnivån är det vinet som dominerar. Gemensamt för alla miljöerna är ändå markens bördighet som kommer sig av vulkanens utbrott genom århundraden.
 
 
 
 
Nu närmar vi oss resans geografiska höjdpunkt. Tåget når Rocca Calanna på 976 m och därefter bär det utför tills vi når vår ändstation 42 m ö h.
 
 
 
Vi befinner oss nu norr om Etna och framåt ostsidan börjar också det Joniska havet dyka upp. Samtidigt tätnar bebyggelsen återigen och är nu nästan  sammanhängande.
 
 
 
 
Och hela tiden har vi Etnas silhuett i våra högra fönsterrutor......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Färden går allt snabbare, ostsidan avverkas på ungefär en timme medan västsidan ju tog mer än det dubbla. Eftersom utsikten nu är tämligen enahanda kan vi äta upp vår medhavda matsäck. Ganska snart får vi förbereda oss för att kliva av tåget. Nu återstår två kortare etapper innan vi kan ta bilen tillbaka till Noto, dels en kortare tågtransport till Catanias central och därifrån en tunnelbaneresa tillbaka till utgångspunkten.
 
 
 

 

Och hela tiden Etna som skuggar oss….

 

 

 

 

 

 

 

Jotte och Lina

 


Kommentarer
Postat av: lena

...känns nästan som om man varit med.....

2013-03-24 @ 09:21:36
Postat av: Åke Nilsson

Tack för den! Som att få åka med själv, och hela tiden ha Etna skuggande på min högra sida.
Åke :)

2013-03-24 @ 09:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0